Nynäshamn-Bullandö

I Nynäs bunkrade vi och åt en toppenmiddag på Kroken med Maria & Claes (vi glömde ta den fina bilden 😱)

idag, söndag, hade vi bokat plats på Utö två nätter, men dels är man nära hem efter 4 veckors segling och på tisdag ska det bli regn och hårda vindar så vi planerade om-mot hemmahamn❤️

Segling och korsord funkar

Lunchen bestod av rödbetssallad och köttbullar på macka.

Middag på Bullandö marina (hemmahamn) och nu formel 1 på en padda och film på den andra 🧡 i morgon in till Stockholm och hem för några dagar.

Stora Ålö-Oxelösund

Igår var det varmt, därför härligt att ligga vid boj mitt i en vik så att det fläktade lite.

Tommy och undertecknad roade hela hamnen och oss själva genom att ha köpt en för liten gummibåt 😂 vi skulle vara smarta och ta en så liten som möjligt för att kunna stuva ner den i akterförvaringen. Det finns av förklarliga skäl inga bilder på tilldragelsen då vi var fullt upptagna av att ta oss in till land.

Här är vi i gummibåten, s/y Hav i bakgrunden

Dagen innehöll, förutom viss akrobatik, skogspromenad, bad, läsning, korsord och virkning. Håller på med en tröja till Bea nu.

Emma Hamergs Au pif! förgyller min semester och i viss mån Tommys då den innehåller franska recept.

Här i köket sker kulinariska kullerbyttor!

Jag har fått en fråga om vilka loppisfynd som gjordes i Västervik…jodå nämligen en stor bricka där två tallrikar får plats på väg ut till vår altan eller en underbart stor frukost på sängen ❤️

Idag fick vi en superfin segling upp till Oxelösund…vi ligger i fiskehamnen och har just deltagit i sjökrogens veckoliga musikquiz…temat var 70-tals musik och det gick ändå väldigt bra för oss även om vi inte vann 💃🕺🏽.

I morgon går färden mot Nynäshamn, nu ska vi lyssna en stund på vår bok 🧡

Västervik-Stora Ålö

På måndagen öppnade åter Qurant sin externa filial, denna gång åter i Västervik. Med Tommy som lunchdate blev dagen topp.

Sämre arbetsmiljö kan man ha ❤️ men jag skulle behöva tala med min chef om kontorsstolarna 🤨

Staden i kvällsskrud…

Idag, tisdag har vi seglat till Stora Ålö. det har varit 30 grader varmt men fin segling.

Tonfisksallad blev en fin avslutning på denna underbara sommardag

Godnatt till tonerna av En vänlig grönskas rika dräkt med Anders Widmark.

Västervik

Två dagar som bestått av bokläsning, jag har loppisfyndat (till Tommys glada tillrop-not 😂) promenader i den mysiga idyllen, sova middag…kort sagt semestermoodet har infunnit sig och det behövde vi. Har ni tänkt på att när man börjar slappna av infinner sig en viss trötthet?

Frukosten är dagens viktigaste mål ❤️
Båtmansgränd gör nästan ont så gulligt!
Mitt bland de pyttesmå husen finns ett cafe, så gulligt och vissa kvällar har de livemusik.
Här hämtade man kaffe och te.
Tommy var tydlig med ”här skulle jag inte vilja bo” …det är klart att det finns vissa problem med att vara närmare 1,90 om man bor här…

Igår kväll åt vi middag på Slottsholmen…nära vår båt, jag har ringat in den (om den ser konstig ut är det för att det ligger en motorbåt framför). Om jag ser konstig ut finns det inget att skylla på 😎

Här ligger vi fint 👍
Planer på en nyttig vardag…

Borgholm-Västervik (torsdag-fredag)

Idag hade vi planerat att lämna Borgholm men vädret tyckte annorlunda. Efter en blåsig natt, ca 12 m/s låg vågorna kvar över Kalmarsund och den kraftiga vinden fortsatte…och åter igen mot färdriktning 😅 vi fick vi snällt stanna kvar. Det visade sig att det var Viktorias födelsedag…Borgholm fylldes av firande människor. Tydligen betyder Viktoriadagarna jättemycket för handlarna i staden. Vi var på plats när de för första gången åkte häst och vagn genom Borgholm, ändå fint 🧡

På kvällen vankades det Spagetti Bolognese på S/Y Hav 🍷

Idag fredag kom vi iallafall iväg efter en vecka i Borgholm (inget fel på det men ändå fint att komma vidare).

Av bilden framgår inte att det var ganska rejäla vågor snett framifrån och dito vind, så vi hade halvvind…då lutar det en del, men kapten Sundström stod stark de 6 timmarna…efter ytterligare 3 timmar ligger vi nu i fina Västervik. Här öppnades visfestivalen idag så i morgon får vi kolla programmet 🎼🎼

Nu tar vi helg 🥂

Borgholm tisdag-onsdag

Vi stannade kvar i Borgholm eftersom jag ska jobba på onsdag. Tisdagen var solig och varm, läste, promenerade och undertecknad tog ett eftermiddagsdopp. Tommy badar när det är över 30 grader i vattnet 😂

Vi har krypavstånd till restaurangerna…

Idag tisdag har jag jobbat fram till 17,00 sedan ett dopp i havet 🌞

Ikväll åt vi middag på Kai (gamla hamnkontoret) trevligt och gott, men det var ännu bättre förra sommaren.

I morgon seglar vi mot Västervik, tack Borgholm för denna gång ❤️

Borgholm lördag-måndag

Lördagen ägnades åt tvätt och städ av båten. Tyvärr började det regna på kvällningen så en av akterkojerna fick bli torkrum.

Söndagen började med lite åska och under hela dagen kom det korta skurar…vi slappade med bok och Formel 1 .

På kvällen blev det repris på GT (gamla televerket) för middag.

Idag måndag öppnade jag åter Qurantfilialen och jobbade hela dagen.

Efter långpromenaden vankades det middag med utsikt över vår båt ❤️

Allt för nu

Kalmar-Borgholm

Frukostgänget var uppe först och kokade ägg till musik ❤️

Vatten skulle fyllas på och och båten skulle sjösäkras, med teamarbete löstes det i ett killevipp!

Avgång mot Borgolm 10,00 👍

Fin segling över kalmarsund.

Väl framme i Borgholm blev det ett dopp i havet 💙

Vi åt middag på GT( gamla televerket) supergott och jättegullig personal.

Idag lördag har vi fiskat (inget napp), fyndat på loppis, handlat lördagsgodis (fast farmor kan inte veckodagarna så det har blivit både torsdagsgodis och fredagsdito 🤗) Lilla familjen tog bussen tillbaka till Kalmar för hemresa och Kapten T och undertecknad stannar lite i Borgholm ❤️

Kalmar

Igår onsdag kom Malmöfamiljen hit, så mysigt!

Det blev en tur på stan för glass och sedan middag.

Godnatt från oss

Ny dag och vi beger oss till Kalmar slott, där fanns massor av kul för barn och vuxna. Skattjakt, utmaningar, mantlar och prins-och princesskronor i mängder.

På eftermiddagen (för det regnade) drog barnen och jag in i biomörkret och såg Tuffa gänget. Sedan testade barnen sina nya metspön och Bosse fick napp!

Nöjda och mätta efter en fin Salad Nicoise som Anna & Jocke komponerat är det snart dags att knoppa efter en regnig kväll.

Karlskrona-Kalmar

Planen var nu Simrishamn-Malmö-Köpenhamn men väderprognosen säger hårda, byiga vindar emot färdriktning denna vecka…vad göra?

Vi får följa naturens nycker helt enkelt…vi vänder mot Kalmar. Så istället får vi toppenvind och en fin segling upp hit där vi lagt till nu. Vi möttes av fula moln på vägen.

Jocke, Anna & co kommer hit istället för till Köpenhamn…inte samma men säkert lika kul 🧡

Men som vanligt ingick ett ”litet” tävlingsmoment i seglingen … många vinster togs och kapten Sundström är nöjd .

Nu sitter vi efter en god middag i sittbrunnen och vicekapten ansvarar för dokumentationen.

Förresten vi var inte klara med Karlskrona riktigt…vi var ju på kalas hos Carina som fyllde år i söndags. Nu kan vi visa både en bild på oss och en på den lilla biografen som Anders har i sitt hem.

Och till sist en solnedgång från Karlskrona och ni som ledsnat på såna kan logga ut nu….det är en väldigt vacker stad och jag lovar att ta fler fina bilder av den nästa gång vi kommer ner.